013-12 40 30

Katt hos ER VETERINÄR LINKÖPING

Onlinebokning

Vi har akuttider varje dag (som inte går att boka online)

Vänligen notera att alla onlinebokningar hos ER VETERINÄR är avsedda för besök på kliniken. Om du behöver hembesök eller om du inte hittar det du söker i onlinebokningen, tveka inte att kontakta oss via mejl eller telefon.

Om djurägaren inte kan närvara vid avlivningen krävs det att ni fyller i en så kallad "Fullmakt för avlivning". (Klicka här).

Vanliga frågor och svar

Går det att boka allt online?

TTyvärr går det inte att boka online för exempelvis hembesök eller recept på p-piller.
Om den behandlingen du söker inte är tillgänglig för bokning, tveka inte att ringa 013-12 40 30 eller mejla info@ervet.se för att boka en tid.

Onlinebokningar gäller inte djur som ......

Om ditt djur mår riktigt dåligt, har betydande smärtor eller behöver opereras, exempelvis på grund av en böld (gäller inte kastration), är ni välkomna att kontakta oss. Vi tar emot dessa djur, men vi ber att ni ringer oss på telefon 013-12 40 30 innan ert besök. På så sätt kan vi säkerställa att besöket blir så bra som möjligt och att vi avsätter tillräckligt med tid för er och ert djur.

Uteblivet besök / Sen avbokning?

Vid uteblivna besök eller sen avbokning tillkommer en avgift. Varför är det så? Jo, vi har reserverat DIN tid för DIG som Du har bokat. Undantag görs vid uppvisande av intyg från veterinär eller läkare.
För mer information se här

Besiktning av rätt antal valpar/kattungar?

Det är av största vikt att både hundmamman och kattmamman närvarar vid besiktningen. Se till att ni bokar in det exakta antalet djur som ska delta vid besöket. Tveka inte att kontakta oss dagen innan så att vi kan reservera rätt tid för era djur. Om ni inte gör det kan en avgift tillkomma för varje extra bokad valp eller kattunge som uteblir. Reglerna gäller även vid för få djur närvarande.

Se mer här om kostnader vid fel antal djur vid bokning

Vad gäller vid operation? 

Olika djur har olika fasteperioder inför en operation, och det kan vara viktigt att känna till dessa. Om du är osäker på vad som gäller för ditt djur, rekommenderar vi att du besöker sidan nedan för mer detaljerad information. Kom ihåg att djuret alltid ska ha fri tillgång till vatten fram till operationens. 
Olika djur ska fasta olika inför operation. Se här för mer information.

Fastande vid smärtsamma sjukdomar?

Vid många veterinärundersökningar är det avgörande att djuret är fastande. Detta gäller särskilt vid smärtsamma behandlingar, som vid öronproblem, fukteksem (även kallat hot spot), inflammation i analsäckarna, bölder, samt ofta även vid blodprovstagning. I vissa fall kan det vara nödvändigt att administrera lugnande medel för att lindra obehaget hos djuret. Om problemen är mycket allvarliga kan det även bli nödvändigt att genomföra en full narkos för att säkerställa en trygg och smärtfri behandling.

Mitt djur har en smittsam sjukdom?

Om du misstänker att ditt djur har en smittsam sjukdom som tex kennelhosta, diarré, antibiotika resistenta bakterier eller klåda vill vi gärna att du säger till oss innan du kommer på besök. Detta för att göra besöket smittsäkert som möjligt. Knacka gärna på dörren så kommer vi ut i stället för en första bedömning.

Behöver djuret fasta vid blodprov?

Vid flera av våra blodprover behöver djuret fasta för få korrekta analysvärden. För att få bästa resultaten bör det vuxna djuret vara fastande i 12 timmar. Ditt djur ska dock ha fri tillgång till vatten. Ring gärna om du har frågor.

Vad gäller vid urinprov?

Gäller det urinprov är det bäst med morgonurin. Om detta inte är möjligt bör urinen vara i urinblåsan under åtminstone fyra timmar. Det är viktigt att urinen samlas in i en ren skål eller burk. Önskad mängd är 10 ml. Provet bör förvaras i kylen och bör lämnas in inom två timmar efter att provet har tagits.

Vad gäller vid avföringsprov?

Bästa är att ta avföringsprov vid tre tillfällen. Vanligtvis utsöndrar inte parasiten ägg hela tiden. Det är viktigt att du har koll på ditt husdjur och att djuret inte äter upp någon annans avföring från dagen innan till själva provtagningen. Annars kan provet bli missvisande. Avföringen förpackas bäst i plastpåsar och förvaras kylt till dess den lämnas in på analys.

Mitt djur har blivit förgiftad. Vad göra?

Det finns mycket information på nätet. Våran rekommendation är att alltid kontakta veterinär. Information om olika förgiftningar (ex huggormsbett) mm hittar ni på Giftinformationscentralen - Se här

Hur går betalningen till? Direktreglering?

Alla kostnader ska betalas efter ditt besök.  Givetvis accepterar vi de vanligaste betalkorten. Vi har även Swish som betalningssätt. Fråga gärna om prisuppgift innan behandlingen påbörjas. Det är bra om vi från början är överens om kostnaden innan besöket startar.

Om ditt djur är försäkrad direktreglerar vi med alla försäkrings-bolag. Glöm inte att ta med dig försäkringsbeskedet! Direktreglering kan endast ske under vardagar, under kontorstid och tar ca 15-30 minuter. För denna service tar vi 120 kr. Observera att det är upp till varje djurägare att hålla sig informerad om vilka villkor som gäller för den egna försäkringen. Det är endast försäkringsbolaget som kan räkna ut hur stor ersättningen blir.

Vid trafikskador kräver försäkringsbolaget oftast en polisanmälan innan direktreglering godkänns eller att uppgifter finns på bilförare + bilens reg.nummer.

Vid delbetalning eller vid faktura använder vi företaget Zaver. Läs mer om deras villkor här. Vi hjälper er gärna att göra en kreditupplysning. Berätta innan behandlingen om ni ska använda denna betalningsmetod.

Djurägaren kan inte vara med vid avlivning?

 Om djurägaren inte kan vara med vid avlivningen måste man skriva på en s.k. "Fullmakt vid avlivning" - Se här. Detta är till för att man inte ska avlivas någon annans djur. 

Om ni vill läsa mer om avlivningar och alternativen efteråt rekommenderar vi våran sida om Avlivning - Se här.

ER VETERINÄR

Här finns vi

Oss hittar man i valvet på Skogslyckegatan 10 i Johannelund i Linköping mitt emot Nya Munken Skolan. Vi har gått om parkeringsplatser utanför kliniken.

Skogslyckegatan 10, 587 26 Linköping

013-12 40 30

info@ervet.se

Öppettider: Helgfria vardagar 8:00-17:00, lunch mellan 12-13. Telefontid: Helgfria vardagar 8:00-11:30 och 13:00-16:30