Onlinebokning  Ring oss 

013-12 40 30

Onlinebokning

Vi har dagligen akuttider och utför operationer. 

Formuläret för online bokning görs längre ner på sidan. Viktigt att läsa hela texten nedanför. Observera att alla bokningar gjorda på denna sida gäller för besök på kliniken. Vid hembesök eller det ni inte hittar på online-bokningen, mejla eller ring.

Om djurägaren inte kan vara med vid avlivningen måste ni skriva på en s.k. "Fullmakt för avlivning".  (Se här)


Längre ner på sidan hittar du vanliga frågor och svar

Vanliga frågor och svar

Går det att boka allt online?

Till exempel hembesök eller recept på p-piller går ej att boka online.
Finns inte den behandlingen att boka, ring gärna 013-12 40 30 eller mejla info@ervet.se för att boka en tid.

Onlinebokningar gäller inte djur som ......

Om ditt djur är är väldigt dåliga, har väldigt ont eller behöver opereras för tex böld (gäller ej kastration). Dessa djur tar vi också emot, men vi vill att ni kontaktar oss på telefon 013-12 40 30 innan, så besöket blir så bra som möjligt och tillräcklig tid avvaras.

Uteblivet besök / Sen avbokning?

Vid uteblivna besök/sen avbokning tar vi ut en avgift. Varför? Jo, vi är där och håller DIN tid till DIG som Du har beställt. Undantag görs vid uppvisande av veterinär- respektive läkarintyg.
För mer information se här

Besiktning av rätt antal valpar/kattungar?

Det är viktigt att ta med hundmamman respektive kattmamman vid besiktningen. Ni måste även boka rätt antal djur vid besöket.  Kontakta oss dagen innan så vi avvarar rätt tid till dina djur. Annars tillkommer en avgift per extra bokad valp/kattunge som inte dyker upp. 

Se mer här om kostnader vid fel antal djur vid bokning

Vad gäller vid operation? 

Olika djur har olika fasteperioder före operation. Vet man inte är det går det bra att gå in på sidan nedanför. Kom dock ihåg att djuret ska ha fri tillgång till vatten fram till operation.
Olika djur ska fasta olika inför operation. Se här för mer information.

Fastande vid smärtsamma sjukdomar?

Vid många undersökningar bör djuret vara fastande. Det kan vara vid smärtsamma behandlingar som vid t.ex. öronproblem, fukteksem (s.k. hot spot), analsäcksinflammationer, bölder och ofta även vid blodprov. Man kan behöva ge djuret lugnande för att minska obehaget för djuret. Om problemen är riktigt svåra kan det krävas full narkos.  

Mitt djur har en smittsam sjukdom?

Om du misstänker att ditt djur har en smittsam sjukdom som tex kennelhosta, diarré, antibiotika resistenta bakterier eller klåda vill vi gärna att du säger till oss innan du kommer på besök. Detta för att göra besöket smittsäkert som möjligt. Knacka gärna på dörren så kommer vi ut i stället för en första bedömning.

Behöver djuret fasta vid blodprov?

Vid flera av våra blodprover behöver djuret fasta för få korrekta analysvärden. För att få bästa resultaten bör det vuxna djuret vara fastande i 12 timmar. Ditt djur ska dock ha fri tillgång till vatten. Ring gärna om du har frågor.

Vad gäller vid urinprov?

Gäller det urinprov är det bäst med morgonurin. Om detta inte är möjligt bör urinen vara i urinblåsan under åtminstone fyra timmar. Det är viktigt att urinen samlas in i en ren skål eller burk. Önskad mängd är 10 ml. Provet bör förvaras i kylen och bör lämnas in inom två timmar efter att provet har tagits.

Vad gäller vid avföringsprov?

Bästa är att ta avföringsprov vid tre tillfällen. Vanligtvis utsöndrar inte parasiten ägg hela tiden. Det är viktigt att du har koll på ditt husdjur och att djuret inte äter upp någon annans avföring från dagen innan till själva provtagningen. Annars kan provet bli missvisande. Avföringen förpackas bäst i plastpåsar och förvaras kylt till dess den lämnas in på analys.

Mitt djur har blivit förgiftad. Vad göra?

Det finns mycket information på nätet. Våran rekommendation är att alltid kontakta veterinär. Information om olika förgiftningar (ex huggormsbett) mm hittar ni på Giftinformationscentralen - Se här

Hur går betalningen till? Direktreglering?

Alla kostnader ska betalas efter ditt besök.  Givetvis accepterar vi de vanligaste betalkorten. Vi har även Swish som betalningssätt. Fråga gärna om prisuppgift innan behandlingen påbörjas. Det är bra om vi från början är överens om kostnaden innan besöket startar.

Om ditt djur är försäkrad direktreglerar vi med alla försäkrings-bolag. Glöm inte att ta med dig försäkringsbeskedet! Direktreglering kan endast ske under vardagar, under kontorstid och tar ca 15-30 minuter. För denna service tar vi 120 kr. Observera att det är upp till varje djurägare att hålla sig informerad om vilka villkor som gäller för den egna försäkringen. Det är endast försäkringsbolaget som kan räkna ut hur stor ersättningen blir.

Vid trafikskador kräver försäkringsbolaget oftast en polisanmälan innan direktreglering godkänns eller att uppgifter finns på bilförare + bilens reg.nummer.

Vid delbetalning eller vid faktura använder vi företaget Zaver. Läs mer om deras villkor här. Vi hjälper er gärna att göra en kreditupplysning. Berätta innan behandlingen om ni ska använda denna betalningsmetod.

Djurägaren kan inte vara med vid avlivning?

 Om djurägaren inte kan vara med vid avlivningen måste man skriva på en s.k. "Fullmakt vid avlivning" - Se här. Detta är till för att man inte ska avlivas någon annans djur. 

Om ni vill läsa mer om avlivningar och alternativen efteråt rekommenderar vi våran sida om Avlivning - Se här.

ER VETERINÄR

Här finns vi

Oss hittar man i valvet på Skogslyckegatan 10 i Johannelund i Linköping mitt emot Nya Munken Skolan. Vi har gått om parkeringsplatser utanför kliniken.

Skogslyckegatan 10 (i valvet) 
587 26 Linköping

013-12 40 30

info@ervet.se

Öppettider: Helgfria vardagar 8-17, lunch mellan 12-13. Telefontid: Helgfria vardagar 8-16:30, lunch 12-13